Komunikujte jako značka
jednotným hlasem

12. června 2024 10 min

Vidíme to dnes a denně. Mnoho skvělých firem nehlídá, jestli všude říká to stejné a navíc podobným hlasem. Komunikace je taková firemní Popelka, která se často svěřuje brigádníkům nebo studentům. Tahle strategická práce má přitom zásadní vliv na dlouhodobý obraz a prezentaci firmy i to, jak vás lidé vnímají. 3x škoda!

Co jednotná komunikace vlastně je

Představte si firmu, která mluví ke svým zákazníkům a ostatním lidem jedním hlasem a poskytuje jim stejné informace a zkušenosti, bez ohledu na to, kde a jak na ni narazí. To znamená, že všechna sdělení, od reklamních kampaní přes e-maily, web po telefonáty a sociální média, mají podobný tón, styl a poselství. Vizuální prvky, jako logo, barvy a design, jsou také konzistentní napříč všemi kanály a materiály. Sci-fi? Nene, realita velkých a úspěšných značek. 

Jednotná komunikace pomáhá budovat identitu firmy, posiluje důvěru zákazníků a umožňuje jim lépe chápat, co tahle společnost dělá a jak pro ně může být užitečná. A není to jen o slovech.

Kdykoliv spustíte reklamu, dáte něco nového na web nebo socky, vylepíte ve městě plakáty, zákazníci by měli ve vteřině vědět, že narazili na vaši firmu. Je to podobné jako s lidmi. Snáz důvěřujeme tomu, koho alespoň od vidění znáte, má konzistentní názory a je předvídatelný. Ať už změní účes, make-up, oblečení, stále je to on. Protože jeho podstata a hlavní rysy se nemění. A když, tak velmi pomalu.

starbucks2

Neoslabujte zbytečně důvěru ve svou značku

Jen si to představte. Jak byste se cítili, kdybyste hledali novou pohovku a u jedné firmy:

  • se dočetli jiné informace o rozměrech a možnostech dopravy na hlavní stránce webu a detailu produktu?
  • naráželi na upjaté fotky z fotobanky na webu a neostré momentky produktů v newsletteru?
  • zjistili na webu, že jde o výhradního dovozce pohovek, ale nikde o tom nenašli víc informací, zatímco konkurence by měla na webu certifikát?
  • viděli jiné logo a grafiku v reklamě na pohovku na webu a pak na plakátě ve městě? 
  • přečetli si, že důležitou hodnotou firmy je udržitelnost a pohovka vám přišla zabalená v kilech plastu? 

Tohle jsou časté chyby, které firmy v komunikaci dělají. Zaobírají se velkou spoustou další práce a nestíhají aktualizovat informace, hlídat jednotnou grafiku a už vůbec ne řešit, zda jejich prezentace odráží pracně vyschůzkované hodnoty. Často pak prezentují věci tak, jak by si je přály mít, ale doopravdy nemají. Tím vzbuzují v uživatelích očekávání, která nesplní a malér je na světě.

5 důvodů, proč do jednotné komunikace investovat?

1. Posilujete důvěru ve svou značku

Konzistentní komunikace umocňuje dojem spolehlivosti a důvěryhodnosti. Ukazuje lidem, že mluvíte jako jeden člověk a dodržujete sliby. Mají tak větší důvěru ve vaše produkty i služby.

2. Budujete povědomí o značce

Když lidem opakujete klíčová sdělení a hodnoty napříč různými kanály, postupně si je s vámi spojí a už je nedostanou z hlavy. Když pak hledají řešení problému, které nabízíte, hned si na vás vzpomenou.

3. Zvyšujete loajalitu zákazníků

Zákazníci nebývají tak přelétaví, jak se zdá. Mají tendenci být věrní těm značkám, které s nimi pravidelně a srozumitelně komunikují a mají s nimi dobrou zkušenost.

4. Zefektivníte marketingové investice

Lépe zacílíte svá sdělení a peníze na relevantní publikum. Pravděpodoběji tak oslovíte správné lidi sděleními, která je zaujmou. To vede k lepším výsledkům a vyšší návratnosti.

5. Zpřehledníte zákazníkům své služby i produkty​

Když komunikujete konzistentně, lidé vaše služby, hodnoty i motivace lépe chápou. Mají jasnější představy, co mohou očekávat a v čem je vaše nabídka odlišná od konkurence.

Jak jednotné komunikace docílit ?

1. Potřebuje pevné základy

Musíte si definovat jasná pravidla komunikace. Měla by odrážet vaši misi, hodnoty, vizuál i hlavní sdělení, které používáte. Pravidelně se zaobírejte svou cílovou skupinou – zda se vám ozývají správní lidé a slyší na vaše sdělení.

2. Mějte všude stejnou fazónu

Kamkoliv cokoliv vyvěsíte, musí se to podobat. Tištěné katalogy, on-line reklamy, vizitky, blogové články i obaly produktů.

1.  jednotné logo 
2.  styl fotek a videí
3.  typografii

3. Držte se stylu mluvy i psaní

Záleží, jací jako firma jste a jaké zákazníky lákáte. V automatických e-mailech k objednávkám můžete mít trochu jiný tón než v uvolněných příspěvcích na sociálních sítích. Ale ten rozdíl by neměl být velký. 

  • Oslovení – obracíte se na zákazníky jejich jménem, příjmením nebo odvážně zdrobněle? 
  • Tykáte? Vykáte? Používáte v psané komunikaci Vám/vám?
  • Mluvíte za celou firmu nebo jen jako hlavní postava firmy?
  • Jak se stavíte k hantýrce a nespisovným slovům?

4. Ujasněte si klíčová sdělení

Své konkurenční výhody a poselství hrdě vystavujte na všech kanálech. Nezapomínejte ani na jednotné informace o službách a produktech.

5. Předávejte svou komunikací hodnotu

To, co děláte, se týká širších témat, které vaše cílovka řeší. Najděte je a vyjadřujte se k nim, ať si vás zákazníci s klíčovými tématy spojí. Pracujte na tom, abyste šířili užitečné tipy, triky a inspirující nabídku. Obecnými frázemi a poučkami se už dnes bohužel nikdo nezdržuje.

6. Držte i frekvenci komunikace

Tím udržíte plápolavý ohýnek zájmu uživatelů a naučíte se s nimi být v pravidelném kontaktu

7. Mučte svůj tým

Zaveďte interní postupy pro kontrolu konzistentní komunikace. Pověřte v týmu člověka, který na ni bude dohlížet a hlídat. Každého nového člena týmu, který prezentuje vaší firmu, dostatečně proškolte a důrazně dbejte na dodržování všech pravidel.

8. Průběžně komunikaci a prezentaci vyhodnocujte

Svět komunikace se mění rychle, takže nic nebude platit věčně. Přehodnocujte domluvená pravidla a uvážlivě je měňte. Každá změna ale musí být v souladu s bodem jedna.

Co od nás nejčastěji poptáváte?

Právě sjednocení komunikace

…a jsme za to moc rádi… tady pár ochutnávek ⬇️

Sjednocení komunikace pro značku Kastt z naší dílny

Pro Kastt jsme vypracovali marketingovou strategii, ze které vycházíme dodnes. Tvoříme online a offline kampaně, spravujeme sociální sítě. V neposlední řadě připravujeme 3D produktová videa.

Ousteckému startupu FBF jsme ušili marketingovou strategii a vizuální identitu na míru

Následovaly online kampaně, které jsme klientovi pomohli spravovat. V rámci rozvíjení nově vzniklého brandu jsme připravovali také texty, články a videa. Starali jsme se o sociální sítě, navrhovali brožury, inzerce i další tiskoviny.

Co z toho všeho plyne

Ve světě, kde konkurence nikdy nespí a zákazníci jsou neustále bombardováni informacemi, je důležité vynaložit veškeré úsilí, abyste se odlišili a přitáhli k sobě správné lidi. Sjednocená komunikace je jeden z nejdůležitějších nástrojů.

Funguje jako základní pilíř, který podpírá váš úspěch a spojuje značku se zákazníky. Buduje pevné vztahy založené na důvěře, loajalitě a vzájemném porozumění. Dejte jí náležitou důležitost a začleňte ji do firemních procesů. Vyniknete v davu a dáte dlouhodobou hodnotu svým zákazníkům.

Pokud si s komunikací stále nevíte rady, rádi vám pomůžeme.