Marketingové trendy pro rok 2025

28. listopadu 2024 5 min
Kladete si už teď otázku, na co se v propagaci zaměřit v novém roce? Tak si prolétněte přehled 7 trendů, které mají v roce 2025 zahýbat marketingem a mohly by se vás týkat.

1. Pozornost jako nová metrika

Výzkumy na téma přesycenosti reklamou vznikaly už v 70. letech minulého století. V dnešní době sociálních sítí a všudypřítomných mobilů, počítačů a smart TV je pozornost lidí ještě roztříštěnější. Navíc o ni usiluje mnohem víc reklam. 

Dostali jsme se tak do zvláštního paradoxu. Zatímco investice do reklam rostou, lidé jim věnují čím dál méně pozornosti. Stává se z ní důležitá metrika. Víc se sleduje, jakých kampaní si uživatelé vůbec všimli a kolik času jim věnovali.

Tipy, jak zvýšit pozornost uživatelů
  • Používejte kvalitní design a prvky jako pohyb nebo animace, které přitahují oči.
  • Věnujte se obsahu, který jde ruku v ruce se zájmy vaší cílové skupiny.
  • Kombinujte různé formáty: video, audio, grafiku apod., abyste zasáhli uživatele na různých platformách.

2. Podcasty všude a o všem

Poslouchání zůstává naším národním sportem. V roce 1933 jsme byli teprve druhou evropskou zemí, kde bylo možné poslouchat rozhlas. První byla Velká Británie. Poslední data ukazují, že tento trend pokračuje i v podcastech, kde se ČR celosvětově umístila na 19. pozici (o 1 pozici výš než Velká Británie) a na 8. pozici v rámci EU.
V čem je jejich síla
  • Podle dat NMS research pro Český rozhlas poslouchá podcasty v Česku víc než polovina internetové populace (54 % alespoň jednou měsíčně, 36 % dokonce jednou týdně)
  • Uživatelé tu často věnují obsahu maximální pozornost.
  • Značkám nabízí další prostor pro reklamu.

Příklad: Red Bull má vlastní podcasty zaměřené na sport a extrémní zážitky. Alza zase experimentuje s podcasty zaměřenými na technologie a inovace.

3. Video stále na výsluní

S pozorností asi souvisí i v marketingu stále trendující videa. Uživatelé čím dál tím raději konzumují obsah rychle a zábavně. Značky tak videa využívají k rychlému a kreativnímu předávání informací.
Na co se u videí zaměřit
  • Krátké formáty: vsaďte na kratší videa 30-60 sekund, u kterých si dáte práci se zábavným zpracováním. Tak to diktují YouTube, TikTok i Instagram Reels. 
  • Živé vysílání: skvěle se hodí, když potřebujete interakci s publikem. Pro uvádění novinek, zodpovídání otázek nebo i jako formu rozhovoru s odborníkem.
  • Zkoušejte nové funkce: sociální sítě neustále inovují možnosti, jak dělat videa. Přidávají různé filtry, přechody nebo střihy.
Příklad: u módních značek se video často objevuje v detailu produktu, kde vidíte oblečení v pohybu. U těch technologických zase zachycení provozu, technologie nebo týmu. Čím dál častěji se používají i pro marketingové kampaně. My jsme takové video točili třeba pro řeznictví Sloupnice.

4. Hlasové vyhledávání získává na síle

Pro informace už si nechodíme jenom na Google, ale i za Alexou, Google Home nebo Apple Siri. Hlasové vyhledávání se stává běžnou součástí našich životů. 

Je potřeba si uvědomit, že se tím hodně míchají karty v SEO (optimalizace pro vyhledávače). Oproti klasickým klíčovým slovům, která zadáváme do vyhledávačů, u hlasového vyhledávání volíme konverzačnější způsob. Místo “nejlepší kavárna v Ústí nad Orlicí” hlasem hledáme spíše “která kavárna poblíž je nejlepší”.

Co si z toho vzít

Značky by se měly zaměřit na delší klíčová slova a přirozený jazyk, aby oslovily rostoucí skupinu uživatelů, která hlasové vyhledávání používá.

5. Nepřeskočitelná reklama nás vrací do dob televize

S pozorností souvisí i nemožnost přeskočit reklamu na Youtube, TikToku nebo Stream.cz. Uživatelé jsou po vzoru televize “nuceni” ji tolerovat, aby mohli pokračovat ve sledování toho, co je zajímá. Nové nepřekročitelné formáty se testují i na Facebooku a Instagramu.

Proč je to důležité

  • Nepřeskočitelné formáty bývají na YouTube a TikToku dostupné i pro menší značky.
  • Divák je nucený reklamu zhlédnout a zvyšuje se šance na zapamatování značky.
  • Negativní asociace spojené s nemožností přeskočit reklamu si lidé spojují se samotnými platformami (Youtube a spol.), nikoliv značkami.

6. Generativní AI už se nevyhnete

Umělá inteligence mění od roku 2022 způsob, jak se pracuje v marketingu s obsahem, reklamami i grafikou. Platformy jako Google Ads a Meta už integrují AI pro snadnější tvorbu textů, vizuálů nebo videí. Můžeme se těšit na generování zvuku a realistických videí. 

To samozřejmě vyvolává potřebnou debatu o právech a etice v marketingu. Mnoho otázek lítá kolem autorských práv, citlivosti obsahu i ochraně soukromí.

Práce s ChatGPT nebo Midjourney může urychlit:
  • některé firemní procesy
  • rutinní úkony
  • segmentování trhu
  • přizpůsobit obsah podle preferencí zákazníků

My je třeba používáme pro rešerše, brainstorming i rychlé retuše.

7. E-shopy a sociální sítě už jsou skoro totéž

Instagram, Facebook a TikTok zavádějí nákupní funkce, aby uživatelé mohli nakupovat přímo z příspěvků. Z aplikací, kde jsme spíš brouzdali a hledali inspiraci, se stávají malé e-shopy.

Jak z toho těžit
  • Dejte lidem možnost nakoupit produkty i přes sociální sítě.
  • Vytvářejte vizuálně přitažlivý obsah, který budou rádi sdílet.
  • Využijte influencery a uživatelsky generovaný obsah.
  • Experimentujte s krátkými videi na TikToku a YouTube Shorts.

Příklad: Nákupní funkci si můžete na Instagramu vyzkoušet třeba u značky ASOS.

Shrnutí: jak se marketingově připravit na rok 2025

  1. Vsaďte na podcasty a videa. Tam vnímají uživatelé nejvíc. 
  2. Pokud řešíte SEO, prozkoumejte delší klíčová slova a přirozenější jazyk
  3. Postupně zkoušejte, co vám může nabídnout umělá inteligence na sociálních sítích i v samostatných aplikacích (ChatGPT, Midjourney apod.).
  4. Experimentujte s prodejem produktů na sociálních sítích.
Marketing v roce 2025 naznačuje, že bude hodně kreativní, inovativní a především přesně cílit na ty správné lidi. Zrevidujte proto, kde a jak s uživateli komunikujete. Ať máte jistotu, že používáte správné kanály a formáty, kterým lidé věnují tak cennou pozornost. Pokud jste dočetli až sem, my vám za tu vaši děkujeme. 🫶