Upekly se nové cookies.
Máte všechny souhlasy?

8. března 2024 5 min

Je to tak, současná cookies (souhlasová) lišta už zase nestačí. Abyste mohli pracovat s daty uživatelů napříč Google nástroji, potřebujete nové souhlasy. Pokud je neobstaráte, můžou vám přestat fungovat reklamy. Pojďme si říct, jak na to.

cookies

Co se to zase…

Evropská komise přišla s novým “receptem” pro velké hráče jako Google, Meta apod. Podle nové regulace (Digital Markets Act) potřebují od 6. března 2024 potvrzení, že my všichni, kteří s jejich nástroji pracujeme, máme souhlas uživatelů s tím, aby ve svých nástrojích propojovali jejich data (Google Analytics, Google Ads apod.). Což je zásadní pro správné cílení reklamy. Pokud data giganti zjistí, že aktualizovaný souhlas nemáme, můžou nám pozastavit běžící reklamy. Pojďme probrat Google.

Do receptu přibyl Google Consent Mode v2

Je to mechanismus, který nově umožňuje firmám předávat signály souhlasu přímo z cookie lišty do Googlu. Potvrdí, že návštěvníkům vašeho webu nevadí, že jejich osobní údaje sdílíte s Googlem pro účely reklamy, včetně měření a personalizace.

Jaké souhlasy jsme potřebovali doteď

  • analytics_storage – můžeme ukládat cookies pro analytiku 
  • ad_storage – můžeme ukládat cookies pro reklamu 
  • functionality_storage – můžeme ukládat (nejen) cookies určené pro správné fungování webu, například výběr jazykové mutace webu 
  • personalization_storage – můžeme ukládat (nejen) cookies určené pro personalizaci webu 
  • security_storage – můžeme ukládat (nejen) cookies určené pro zabezpečení webu
Ty se nyní seskupují do analytických, marketingových a nezbytných/funkčních.

Jaké další souhlasy nově potřebujeme

Od 6. března 2024 musíme od uživatelů získat dvě nové skupiny souhlasů:

  • ad_user_data – oprávnění posílat uživatelské osobní údaje (jako např. e-mail nebo telefon) pro cílení reklamy do systému Googlu 
  • ad_personalization – oprávnění propojení analytických a reklamních dat pro personalizovanou reklamu (např. remarketing)

Souhlasy si můžeme opatřit dvěma způsoby. Každý určuje jiný způsob, jak se s daty bude dál pracovat.

1. Basic Consent Mode

Pokud v této variantě uživatel nesouhlasí s použitím cookies, nejsou shromažďována žádná data a nejsou odesílány cookieless pingy do Googlu. Přeloženo do lidské řeči: pokud uživatel nezaškrtne, že souhlasí, Google si ho vůbec nevšímá a nic vám o něm neřekne.

2. Advanced Consent Mode

Pro marketing určitě výhodnější varianta. I když uživatel nesouhlasí se soubory cookies, umožní zasílání anonymních cookieless pingů do Googlu pro účely modelování chování uživatelů, kteří odmítají analytické cookies. Modely vychází z chování podobných uživatelů, kteří analytické cookies povolili. Weby tak obnoví určitou úroveň dat pro Google Ads a GA4, a to i bez souhlasu uživatele. Modelované konverze využívají údaje jako:

  • typ zařízení
  • typ konverzí
  • zemi
  • čas dne
  • typy prohlížečů

Jak nasadit Google Consent Mode v2

  1. Změnu můžete sami zaintegrovat do současné cookie lišty (přes Google Tag Manager).
  2. Jednodušším řešením je využití certifikované CMP (consent management platform), jako jsou např. Complianz, CookieBot apod. My ve Styro nejčastěji využíváme právě platformu Complianz, která výborně funguje (nejen) na WordPress webech.
  3. Pokud máte e-shop na Shoptetu a využíváte systémovou cookie lištu, nemusíte nic moc řešit. Shoptet do ní zapracuje Google Consent Mode v2 za vás.
  4. Podle aktuálního práva je třeba mít na liště správně formulovaný text. Políčka jednotlivých kategorií by měla být nezaškrtnutá a obsahovat tlačítko s možností odmítnout vše.
  5. Na závěr je potřeba aktualizovat dokument “Privacy policy”.

Bojíte se, že tenhle recept sami nezvládnete?

Zavolejte nebo napište, my vše vyřešíme za vás. Situaci zanalyzujeme a nastavíme implementaci. Nasazení prosím nepodceňujte, ať už ho budete řešit kdekoliv. Byla by škoda přijít o možnost správně cílit reklamu.

To bohužel není vše…

Letos nás čeká ještě jedna změna, která ovlivní získávání dat. Bohužel o něco větší. Google Chrome přestane ukládat soubory cookies třetích stran. Ale o tom ale zase v příštím článku.